Fortsätt till huvudinnehåll

Vårt liv som kängurun





Jag vet hur man får en värkande knöl på handleden. Man bär sitt liggande barn på ena armen några veckor och som ett brev på posten har den mindre ergonomiska bärmetoden gett frukt! Det känns som om man brutit handleden.

Som förälder vänder man ju ut och in på sig själv för att göra barnet till lags. Och vill han somna på armen ska han få somna på armen, eller bara hänga där för att det helt enkelt är en trygg förstaparkett att betrakta omgivningen ifrån. Disktraven växer, tvätthögen likaså. Hyvla ost kan man glömma för det går inte med en hand. Och försök själva att skriva in ett snabel-a på en PC med en hand (alt gr + 2)! Tangentbordets uppfinnare har skämtat aprillo med oss småbarnsföräldrar genom att placera knapparna på en varsin ände! Men det går - man använder helt enkelt även en . Ha!

Två händer är trots allt bra att ha - särskilt om man är van med det sedan drygt 40 år tillbaka... Även om jag vill hålla mitt barn jämt, måste jag ju orka det genom att åtminstone kunna laga mat för energins skull. Och för att kunna frigöra båda händerna, införskaffar man en bärsjal. Och plötsligt kan jag äta ost igen.

Förutom det är anledningarna att bära sitt barn väldigt många!
Att bli buren har en positiv effekt på barns fysiska och psykiska utveckling. Barn som bärs är nöjdare, gråter mindre och är mer uppmärksamma. Det är helt enkelt tryggt att få vara nära sina föräldrar. Och som vi vet har ju ett tryggt barn bättre förutsättningar att utvecklas. I förälderns famn kan barnet nyfiket betrakta världen, och också bli mer delaktig i det liv föräldrarna lever. Ett barn som får "vara med" lär sig att det är alltid välkommet och älskat.

Och nej, man skämmer inte bort sitt barn genom att bära omkring på det "för mycket". I många kulturer är det en självklarhet att bära sitt barn i ett tygstycke och vad jag vet kan barnen efterhand både gå och vara självständiga individer.

Kommentarer

  1. Coolt. Vi hade också en bärsjal första tiden, grymt bra :) /Em

    SvaraRadera
  2. Ja, Liten är snart ett år och jag använder fortfarande bärsjalen och ska nu inhandla en i vävt tyg. Utan bärsjal hade jag definitivt fått operera handleden en gång till på grund av belastningsskada.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Matvägraren

Mitt lilla matvrak vägrar äta päron som tidigare var gott. Och just nu vägrar han äta någonting överhuvudtaget . Nu är det bara välling som gäller efter att han haft feber några dagar. Antagligen en tand som är på gång ut och som denna gång verkar göra ont.

Idioter överallt!

Attentaten i Norge är svåra att förstå. Ja, ni hänger säkert med i vad som hänt i vårt grannland idag; först mot regeringsbyggnaden och sen mot ungdomarna på politiskt läger på en ö utanför Oslo. Kjetil Vevles twitterinlägg direkt från U tøya larmade om tragedin och att se meddelandena får håren att resa sig. Och som vanligt frågar man sig varför bland annat såna här saker måste hända! Vad är det för fel på folk?! Jag är så sjukt trött på ointelligenta, oempatiska, korttänkta, egoistiska, inskränkta idioter som ser sin egen åsikt som den enda gällande! Bäst jag slutar skriva innan jag säger mer än jag borde...!

Ett kärt besvär

Här är jag. Japp, på samma ställe som när ni läste bloggen senast. Jag är lite förvånad själv, måste jag erkänna; att jag lyckats hålla mig till samma adress i mer än tre månader och ser mig på samma adress i åtminstone tre må nader till! Måste vara något slags personligt rekord... Jag har alltså inte rymt utomlands igen. Sonen och jag har fullt upp med att utvecklas tillsammans. H an lär sig utforska sina händer och fötter, mitt ansikte, omgivningen, att äta osv . Och jag lär mig att vara hans mamma. För er som är föräldrar är det väl en föga förvånande information när jag härmed meddelar att man har fullt upp dygnets flesta timmar. För er övriga kan jag berätta att det är ett kärt besvär, men likväl ett besvär eftersom ryggen tar stryk av att bära en liten som blir tyngre och tyngre, att stå böjd i alla konstiga vinklar då man byter blöjor, klär på och av, leker, lyfter, badar, tvättar kläder (han sitter i bärsjalen då jag tvättar i tvättstugan) osv. I detta inlägg vill jag även pa