Fortsätt till huvudinnehåll

Bankernas gallimatias







Bankerna vill att folk ska sluta använda kontanter. Enligt bankerna är det
1. för dyrt/miljövidrigt med värdetransporterna,
2. man vill slippa rånrisken,
3. man ser hellre ett kontantlöst samhälle.

Detta är ju givetvis rena rama gallimatiasen. Bankerna tjänar helt enkelt inga pengar på mynt och sedlar.

Framför allt tycker jag synd om de äldre människorna, de som inte alls är vana den digitala tekniken och som är vana att hantera in- och uttag på en bank. Nu vill bankerna tvinga på dom bankkort så att de kan ta ut sina pengar i en bankomat istället. Vi kommer alla en dag att bli varse om hur svårt det är att se knapparna och den smala kortspringan på bankomaten.
Bankpersonalen har lovat att de ska följa med de äldre till bankomaten och hjälpa till. Öööhhh... det blir ju detsamma som att personalen sitter innanför en disk och ger pengarna till kunden - med skillnad att personalen lagt över rånrisken på den gamla människan istället!

Hur fräckt och respektlöst är inte detta mot våra gamla??? 

Och inte bara mot dom. ALLA som tar ut kontanter i en bankomat är utsatta för rånrisk med kroppsskador som följd. Visst, bankpersonal är också utsatt, men det är väldigt sällan de relativt få bankrån som sker har en utgång med fysiska skador (psykiska däremot - vilken även den vid bankomaten får).

Jaha, så har bankerna fått ut oss kunder ur banklokalerna, så nu kan de börja ta betalt för våra uttag! Läs mer om det här.

Jag antar att bankomaterna som vanligt måste fyllas på med kontanter. Kanske ÄNNU mer nu när vi inte får gå in på banken längre. Men hur har de tänkt att lösa transporten av pengarna till maskinerna? Transporten var så dyr och inte bra för miljön ju?

Att bankerna ljuger när de hävdar orsaken till att sluta med kontanthantering är oacceptabelt och jag hoppas verkligen att folk väljer Handelsbanken som är en bank som även i fortsättningen kommer att fungera som en traditionell bank där du är välkommen in med kontanter. (Jag tror att Forex också är ett bra alternativ.)

P.S. Jag har själv en internetbank eftersom teknik för mig är självklart. Än så länge...



Kommentarer

  1. Jag håller inte alls med dig Karin..Vad händer när gamlingarna kommer utanför banklokalen? Där är det ju en jättestor rånrisk! Tror att vi måste ändra vårt beteende, visst kan det vara svårt för äldre, men använder fler och fler kort i butiker så minskar kontanterna som är i omlopp.

    SvaraRadera
  2. Rånrisken känns mindre om man hanterar uttaget inne på banken än utanför på gatan...
    Men vill inte bankerna hantera kontanter längre måste de göra det enkelt för de gamla också. Man kan ju inte bara skuffa undan en grupp bara för att de har dålig syn och andra fysiska besvär. En maskin för "finger print" (kommer inte på det svenska ordet!) vore ju isf en idé eftersom de gamla har sämre kodminne än en annan (många förvarar ju dessutom koden i plånboken... huga!).

    Ju mer digitaliserat vårt samhälle blir ju sårbarare blir vi.

    SvaraRadera
  3. Jag blir hellre av med mina pengar via en "skimming" dvs. rånad digitalt än att någon slår mig på käften eller hotar mig med pistol. Resultatet blir detsamma samt att bevisbördan oftast blir enklare då någon meckat med manickerna. Jag har träffat dem som stått i ett bankvalv med en pistol mot nacken under väntan på tidslåset eller legat under ett skrivbord samtidigt som rånare har rusat in...det ÄR ingen trevlig upplevelse. Kontanter är dött - kostnaderna för korthanteringen kommer konkurrensen att ta hand om (annars lagstiftning). Synfrågan är inget problem då du kan ha en talande bankomat - komma ihåg en kod, hallå - de fyra siffrorna är väl ändå inte att jämföra med riskerna med personhot. Den dagen vi lyckats bli av med bankomaterna och alla betalar allt med kort så är faktiskt mycket vunnet. Att däremot lära om ett beteende är svårt men vi har ju faktiskt gjort det tidigare i mänsklighetens historia.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Matvägraren

Mitt lilla matvrak vägrar äta päron som tidigare var gott. Och just nu vägrar han äta någonting överhuvudtaget . Nu är det bara välling som gäller efter att han haft feber några dagar. Antagligen en tand som är på gång ut och som denna gång verkar göra ont.

Idioter överallt!

Attentaten i Norge är svåra att förstå. Ja, ni hänger säkert med i vad som hänt i vårt grannland idag; först mot regeringsbyggnaden och sen mot ungdomarna på politiskt läger på en ö utanför Oslo. Kjetil Vevles twitterinlägg direkt från U tøya larmade om tragedin och att se meddelandena får håren att resa sig. Och som vanligt frågar man sig varför bland annat såna här saker måste hända! Vad är det för fel på folk?! Jag är så sjukt trött på ointelligenta, oempatiska, korttänkta, egoistiska, inskränkta idioter som ser sin egen åsikt som den enda gällande! Bäst jag slutar skriva innan jag säger mer än jag borde...!

Ett kärt besvär

Här är jag. Japp, på samma ställe som när ni läste bloggen senast. Jag är lite förvånad själv, måste jag erkänna; att jag lyckats hålla mig till samma adress i mer än tre månader och ser mig på samma adress i åtminstone tre må nader till! Måste vara något slags personligt rekord... Jag har alltså inte rymt utomlands igen. Sonen och jag har fullt upp med att utvecklas tillsammans. H an lär sig utforska sina händer och fötter, mitt ansikte, omgivningen, att äta osv . Och jag lär mig att vara hans mamma. För er som är föräldrar är det väl en föga förvånande information när jag härmed meddelar att man har fullt upp dygnets flesta timmar. För er övriga kan jag berätta att det är ett kärt besvär, men likväl ett besvär eftersom ryggen tar stryk av att bära en liten som blir tyngre och tyngre, att stå böjd i alla konstiga vinklar då man byter blöjor, klär på och av, leker, lyfter, badar, tvättar kläder (han sitter i bärsjalen då jag tvättar i tvättstugan) osv. I detta inlägg vill jag även pa