Fortsätt till huvudinnehåll

Sola är vansinne!

Klä på dig ordentligt i den farliga solen!


När det är sommar, förväntas man tycka om sol och värme. Vi har ju så lång vinter. Kallt och eländigt. Mörkt.
Jag tillhör säkert den svenska minoriteten "Jag Ogillar Starkt Sol och Värme". Det står jag för. Jag står för att jag svär när jag kommer ut och känner den eländiga värmen. Jag står för att jag sitter i skuggan. Påklädd.

Nåt annat är egentligen vansinne.

Med misstro sneglar jag på människor som i gassande sol ligger mer eller mindre nakna och exponerar sin ömtåliga, stackars hud för de cancerogena UV-strålarna - timme efter timme. I mitt stilla sinne undrar jag varför de egentligen gör det. Har inte informationen gått fram att det är sjukt farligt?


"Vind, vatten och små lätta moln tar inte bort UV-strålning. UV-strålar tränger igenom vattenytan. Du är därför inte skyddad mot UV-strålning när du badar." står det på Vårdguidens hemsida.
Vidare: "Undvik solen när den är som är mest intensiv mellan klockan 11 och 15. Du kan även titta på din skugga. Är den kortare än du själv är solen stark."

I Indonesien frågade lokalbefolkningen mig med mycket stora frågetecken när de från sin palmskugga blickade ut över en turiststrand: "-Varför gör ni så där???"
Menande "Varför ligger ni i den starka solen och grillar er vita, fina hud? Vill ni ha cancer?!"
På det hade jag inget annat svar än att vi tinar upp oss efter att levt i en frysbox några månader.

Personer som redan från födseln är begåvade med vacker, brun hud, däremot både klarar och kräver sol på sin hud betydligt mer än oss blekfisar. Från solen får vi D-vitamin, men produktionen är sämre hos den mörkhyade befolkningen och ska därför vistas i solen mer än Blekfisen. Den redan bruna huden har ett UV-skydd för att kunna ta till sig D-vitaminen i solstrålarna.


Så bli inte chockad om ni ser min lille soldyrkande son springa omkring på stranden. Han tål det och behöver det! Dock inte mitt på dan. Det behöver ingen.

Kära medmänniskor: Sola inte dina nu fina hud! Den blir eländig i solen.



Kommentarer

  1. Jag håller helt med dig! Jag häckar i skuggan och Elsa får absolut inte vara i solen mitt på dagen. Ska hon vara i solen så är det solskydd 50 och UV-dräkt som gäller. Något som gör mig så himla arg är när jag ser superduperblonda småbarn på drygt ett år solandes på stranden dag efter dag utan UV-dräkt. Hur f-n tänker föräldrarna? Jason har ju så fint och bra pigment, han har det bra:)

    SvaraRadera
  2. Jag reagerar också med ilska när man ser föräldrar utsätta sina småttingar för den obarmhärtiga solen! Dessutom utan en liten mössa för att skydda lilla huvudet.
    Jag har nog faktiskt varit lite FÖR försiktig med Jason i solen. Han tål ju faktiskt mer än jag tror.
    Bra att du skyddar Elsa så bra. Då får hon lika fin hy som sin mor :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Matvägraren

Mitt lilla matvrak vägrar äta päron som tidigare var gott. Och just nu vägrar han äta någonting överhuvudtaget . Nu är det bara välling som gäller efter att han haft feber några dagar. Antagligen en tand som är på gång ut och som denna gång verkar göra ont.

Idioter överallt!

Attentaten i Norge är svåra att förstå. Ja, ni hänger säkert med i vad som hänt i vårt grannland idag; först mot regeringsbyggnaden och sen mot ungdomarna på politiskt läger på en ö utanför Oslo. Kjetil Vevles twitterinlägg direkt från U tøya larmade om tragedin och att se meddelandena får håren att resa sig. Och som vanligt frågar man sig varför bland annat såna här saker måste hända! Vad är det för fel på folk?! Jag är så sjukt trött på ointelligenta, oempatiska, korttänkta, egoistiska, inskränkta idioter som ser sin egen åsikt som den enda gällande! Bäst jag slutar skriva innan jag säger mer än jag borde...!

Ett kärt besvär

Här är jag. Japp, på samma ställe som när ni läste bloggen senast. Jag är lite förvånad själv, måste jag erkänna; att jag lyckats hålla mig till samma adress i mer än tre månader och ser mig på samma adress i åtminstone tre må nader till! Måste vara något slags personligt rekord... Jag har alltså inte rymt utomlands igen. Sonen och jag har fullt upp med att utvecklas tillsammans. H an lär sig utforska sina händer och fötter, mitt ansikte, omgivningen, att äta osv . Och jag lär mig att vara hans mamma. För er som är föräldrar är det väl en föga förvånande information när jag härmed meddelar att man har fullt upp dygnets flesta timmar. För er övriga kan jag berätta att det är ett kärt besvär, men likväl ett besvär eftersom ryggen tar stryk av att bära en liten som blir tyngre och tyngre, att stå böjd i alla konstiga vinklar då man byter blöjor, klär på och av, leker, lyfter, badar, tvättar kläder (han sitter i bärsjalen då jag tvättar i tvättstugan) osv. I detta inlägg vill jag även pa