Fortsätt till huvudinnehåll

Förlossningen


Mitt underverk.


Födelsedagsfrukost på BB.


"Den dagen det inte är ett inlägg här - är han på väg!" skrev jag i ett tidigare inlägg. Den dagen är antagligen min lille pojk på väg att göra entré. Nu har det gått en vecka utan att jag bloggat och vid det här laget vet ni ju att mitt underverk har kommit till världen!

Värkar kunde man gå omkring länge med, hade jag hört, så varför sjåpa sig redan efter två dagars värk och noll sömn? Nä, på med "stadsmasken" och iväg till barnmorskan på mitt sedan länge inbokade rutinbesök! Hon skulle väl möta magen och väga mig som vanligt och sen skulle hon säkert skicka hem mig igen till min äppelpaj och mina ostbågar.
Tydligen kom hon på andra idéer när hon såg mig för snart skickade hon in mig på förlossningen...

Man la mig på en förlossningssal och började kolla värkintervaller och bebisens hjärtaktivitet. Man frågade om jag ville ha kvällsmat.
Ok, lika bra att skicka hem pappa... Detta verkar ta lite tid. Dessutom pratade man om att ge mig morfin och låta mig sova kvar över natten. Visst, skönt att få sova, tänkte jag.

Jag längtade efter den där morfintabletten, för nu var jag trött! Försökte slumra till mellan värkarna (vilket innebar powernaps på sisådär 5 minuter).

Men nån sömn verkade det inte bli tal om. Rätt var det är började barnmorskan "sätta igång" mig lite mer.
Lycka till! Själv tänkte jag sova.

Så småningom flyttade man ut mig från förlossningssalen. Jag var inte tillräckligt "in pain" för att uppta ett förlossningsrum då det var andra som var på ingång med betydligt större värkar än jag.

En inte alltför informativ halvtimme följde... Man kom in och stack hål på fostervattenhinnan. (Hm, skulle jag inte få sova nångång???)
Kort väntan.
Inga ökade värkar.

Och så! En sköterska/barnmorska/vad-vet-jag (i det läget bryr man sig inte vem som är vem) kommer in och säger att man ska ta ut honom med kejsarsnitt!
Nä men hallå! Det hade ju inte jag tänkt mig! Det fanns inte ens i min föreställningsvärld att jag skulle förlösa än på nåt annat sätt än den "vanliga" vägen...
Och vad var det för fel? I det här situationen kan jag lova att tankarna rusar iväg! Jag frågar henne, men det enda hon säger med lite orolig blick är att "det ordnar sig". Hade jag orkat hade jag gett henne en klapp på kinden - en lite mindre vänlig eftersom det var ett ruskigt korkat svar i det där läget! Jag ville ha svar på VARFÖR man tog detta beslut. Till slut lyckades jag få ut att bebisen var stressad pga av att mina värkar inte ville ta sats med full kraft.
Man började förbereda mig för operation och allt gick fort. Snart var vi på väg till operation.

Kl. 01.15 den 24 juni 2010 föddes så min lilla son! En perfekt liten människa på 3380 gram och 50 cm. Efter att man tagit ut honom fick jag se honom väldigt kort och man gratulerade mig till en son (fast könet visste jag ju redan). Man tog snabbt ut honom till barnläkaren som satt utanför och väntade och han kunde snart konstatera att mitt lilla knyte var frisk som en nötkärna. Snart fick jag in honom igen där jag låg på operationsbordet med öppen buk och jag kunde äntligen överösa honom med pussar! Han pussade tillbaka genom att börja suga på min underläpp (till operationspersonalens förtjusning).

Och gissa vem som är så lycklig att hon spricker! Med stor möda har jag lyckats slita blicken ifrån honom för att skriva detta inlägg. Men det tog sina timmar, för mellan varven måste jag titta på honom. Och pussa. Och titta. Och pussa. Och titta...

Lyckan är obeskrivlig.

Kommentarer

  1. Huvaligen med förlossningar... av någon anledning så har man placerat dom stunderna låååångt ner i källarn, men så, läser man eller pratas det om just förlossningar o det poppar upp och man kommer ihåg. Din beskrivning att låta dom fixa klart o jag vill sova, bara lite, tysta nu.. medans kroppen håller på o jobbar ut en bebba.. hur knäppt är inte det egentligen, men det är just så. Kroppen är en o jag är en annan.

    Åsså det där med en bebis, ett nytt liv, mitt liv, min bebis, ett ansikte man aldrig sett förut som man måste se, kolla, titta, lukta, snusa, känna på hela tiden. Man sitter ihop. O världen ter sig helt annan.. Helt fantastiskt va mycket känslor som kommer från ingenstans.
    Hur mycket har man egentligen?
    Hur mycket som helst verkar det som!!

    Kramar på er, o snusa på allt vad det går!
    :)Lena

    SvaraRadera
  2. Vilken liten söting! För vad alla än säger så är faktiskt inte alla bebisar söta och definitivt inte alla nyfödda bebisar! Men din lille skrutt ser så fin ut! Vet inte om det ligger något i det men min kollega (som fått tre kids med kejsarsnitt) säger att barn som föds med kejsarsnitt blir lite sötare eftersom de slipper tryckas ihop när de ska ut!

    SvaraRadera
  3. Hej

    Guuuuud så söt! Jag kan inte låta bli att bli lite avis :)
    Det ser så ljuvligt mysigt ut och jag hoppas och tror att du njuter för fullt nu.

    Stort grattis och kram
    Åsa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Matvägraren

Mitt lilla matvrak vägrar äta päron som tidigare var gott. Och just nu vägrar han äta någonting överhuvudtaget . Nu är det bara välling som gäller efter att han haft feber några dagar. Antagligen en tand som är på gång ut och som denna gång verkar göra ont.

Idioter överallt!

Attentaten i Norge är svåra att förstå. Ja, ni hänger säkert med i vad som hänt i vårt grannland idag; först mot regeringsbyggnaden och sen mot ungdomarna på politiskt läger på en ö utanför Oslo. Kjetil Vevles twitterinlägg direkt från U tøya larmade om tragedin och att se meddelandena får håren att resa sig. Och som vanligt frågar man sig varför bland annat såna här saker måste hända! Vad är det för fel på folk?! Jag är så sjukt trött på ointelligenta, oempatiska, korttänkta, egoistiska, inskränkta idioter som ser sin egen åsikt som den enda gällande! Bäst jag slutar skriva innan jag säger mer än jag borde...!

Ett kärt besvär

Här är jag. Japp, på samma ställe som när ni läste bloggen senast. Jag är lite förvånad själv, måste jag erkänna; att jag lyckats hålla mig till samma adress i mer än tre månader och ser mig på samma adress i åtminstone tre må nader till! Måste vara något slags personligt rekord... Jag har alltså inte rymt utomlands igen. Sonen och jag har fullt upp med att utvecklas tillsammans. H an lär sig utforska sina händer och fötter, mitt ansikte, omgivningen, att äta osv . Och jag lär mig att vara hans mamma. För er som är föräldrar är det väl en föga förvånande information när jag härmed meddelar att man har fullt upp dygnets flesta timmar. För er övriga kan jag berätta att det är ett kärt besvär, men likväl ett besvär eftersom ryggen tar stryk av att bära en liten som blir tyngre och tyngre, att stå böjd i alla konstiga vinklar då man byter blöjor, klär på och av, leker, lyfter, badar, tvättar kläder (han sitter i bärsjalen då jag tvättar i tvättstugan) osv. I detta inlägg vill jag även pa