Fortsätt till huvudinnehåll

Tid

Min nya blogg har tyvärr inte börjat med nån raketfart... Här är det läge att jämföra - vilket jag ju för några dagar sen skrev att jag inte skulle göra - med Lombok. I klassen "internethastighet" står det nämligen ett lika mellan Gotland och Lombok. Hastigheten på nätet har nämligen varit urkass ett par dagar.
Men vad gör det? Tid är det jag är rik på och varför skulle jag då bli stressad och slösa energi över en sån simpel sak?

För några år sen var tid för mig något oerhört värdefullt, något ouppnåeligt, något jag drömde om att få mer av. Inte för att jag egentligen mådde dåligt av ha så mycket omkring mig som jag hade; jag tillhörde ju skaran som var nyttig och effektiv. Jajamensan! (Den genen tror jag dock sitter där för tid och evighet, för att bara sätta mig på en pinne och stirra, ligger liksom inte för mig...
).

När jag började resa hade jag helt plötsligt hur mycket tid som helst! Det var fantastiskt att kunna få ta tid på sig, glömma klockan och bara ta det som det kom. Missade man en buss, gick det snart en annan. Och vad hade jag bråttom till? Ingenting. Så det var bara att ta det lilla lugna, sätta sig ner och läsa en bok medan man väntade på nästa buss. Missade man den också, kunde man ju lika gärna vänta tills nästa dag. Eller dan därpå om platsen ändå var mysig och trevlig.

Men alltför mycket tid kan också vara väldigt stressande. Särskilt för en person som är uppvuxen och fostrad till att arbeta och vara plikttrogen. Vilket väl de flesta är här i västvärlden?
Tidsöverskottet blev jag varse om under min Indonesienperiod. I början trodde jag naivt att tiden för ett avtalat möte klockan 13.00 innebar klockan 13.00. Icke. Det kunde lika gärna innebära klockan 14.00. Eller 16.45. Eller kanske dagen därpå, för rätt var det var hade det börjat regna eller släkting till den man skulle möta behövde hjälp med något. Ursäkterna var fantasifulla... Så där satt plikttrogna jag och väntade medan jag egentligen kunde hittat på något roligare.

Respektlöst? Ja, givetvis tyckte jag det! För alla har trots allt ett ansvar gentemot andras tid. Men så såg man det inte där. Ett av indonesernas honnörsord lyder "pelan-pelan", vilket betyder sakta-sakta. Jovisst, men inte så sakta att man lika gärna kan betrakta en handling som död och obefintlig.
I andra sammanhang kunde jag dock bli avundsjuk på deras sätt att inte stressa upp sig för sånt som vi västerlänningar lätt gör. Tålmodigt och med inställningen att "det löser sig" gav man sig gladeligen i kast med problemlösningar. I de flesta fall löste det sig. Och gjorde det inte det var det "karma"; de var inte värda att det skulle lösa sig för dom, helt enkelt, och tog det med sig som en lärdom.

Långsamhet, livsnjuteri, lättja... Fula ord. Eller? Hur många av er läsare ägnar din tid åt att leva i lättjefullt tempo? Utan att skämmas, bli stressad eller ha dåligt samvete, alltså. Vi är ju uppfostrade till att genom arbete visa oss dugliga, vara "normala" och få ett människovärde. Arbete är ju lika med identitet.

Nu menar jag inte att vi ska leva lättjefullt hela tiden. Vi har byggt ett samhälle som kräver att människor arbetar och presterar. Det är ju därför vi kan köpa nödvändiga och värdelösa prylar upp över husnocken...

Att fått tid att skriva den här bloggen tog sin lilla tid... Men det är en annan historia. Tiden lider.

Luta dig nu tillbaka och koppla av en stund med Blossom Dearies
Quiet Nights.

Kommentarer

  1. ylwa gustafsson11 maj 2010 kl. 10:54

    Eller som vi värmlänningar brukar säga; "Dä orner sig". Men jag vet om man tänkt göra det och det helst före det, då blir man stressad som ett bi. Men jag har märkt en förändring/förbättring efter att jag fyllde 40, då livet börjar enligt många, att va fasen om jag inte hinner med allt så finns det faktiskt kvar till i morgon och om jag inte hinner då heller så går ju faktiskt livet vidare i alla fall och det är väl inte värt att stressa söner sig, bättre att njuta av stunden för den är ju faktiskt här och nu och den kommer ju inte tillbaka. Kram på dig och magen. / YLWA

    SvaraRadera
  2. Så sant Ylwa! Livet går vidare trots alla "måsten" som inte blir genomförda! (Och hur många procent av våra måsten ÄR egentligen MÅSTEN?)
    Kramen tas emot av oss båda :) Kram på dig med!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Matvägraren

Mitt lilla matvrak vägrar äta päron som tidigare var gott. Och just nu vägrar han äta någonting överhuvudtaget . Nu är det bara välling som gäller efter att han haft feber några dagar. Antagligen en tand som är på gång ut och som denna gång verkar göra ont.

Idioter överallt!

Attentaten i Norge är svåra att förstå. Ja, ni hänger säkert med i vad som hänt i vårt grannland idag; först mot regeringsbyggnaden och sen mot ungdomarna på politiskt läger på en ö utanför Oslo. Kjetil Vevles twitterinlägg direkt från U tøya larmade om tragedin och att se meddelandena får håren att resa sig. Och som vanligt frågar man sig varför bland annat såna här saker måste hända! Vad är det för fel på folk?! Jag är så sjukt trött på ointelligenta, oempatiska, korttänkta, egoistiska, inskränkta idioter som ser sin egen åsikt som den enda gällande! Bäst jag slutar skriva innan jag säger mer än jag borde...!

Ett kärt besvär

Här är jag. Japp, på samma ställe som när ni läste bloggen senast. Jag är lite förvånad själv, måste jag erkänna; att jag lyckats hålla mig till samma adress i mer än tre månader och ser mig på samma adress i åtminstone tre må nader till! Måste vara något slags personligt rekord... Jag har alltså inte rymt utomlands igen. Sonen och jag har fullt upp med att utvecklas tillsammans. H an lär sig utforska sina händer och fötter, mitt ansikte, omgivningen, att äta osv . Och jag lär mig att vara hans mamma. För er som är föräldrar är det väl en föga förvånande information när jag härmed meddelar att man har fullt upp dygnets flesta timmar. För er övriga kan jag berätta att det är ett kärt besvär, men likväl ett besvär eftersom ryggen tar stryk av att bära en liten som blir tyngre och tyngre, att stå böjd i alla konstiga vinklar då man byter blöjor, klär på och av, leker, lyfter, badar, tvättar kläder (han sitter i bärsjalen då jag tvättar i tvättstugan) osv. I detta inlägg vill jag även pa